Trafiksylt

Cykelbanan längs Ngbg måste vara Malmös i särklass farligaste. Från Lönngatan bort till Amiralsgatan räknar jag runt 30 utfarter som korsar cykelbanan. Det är upplagt för kaos när bilar backar ut från verkstäderna, när lastbilar ouppmärksamt svänger in på sidogatorna, när bilar står dubbelparkerade uppe på trottoaren/cykelbanan. Egentligen är det en gåta varför inte cykelbanan förlagts på andra sidan gatan, där det inte finns några verkstäder alls. Någon förklaring måste det finnas, men den enda rimliga jag kan komma på är att planen har lagts genom ett ytterst syniskt övervägande. Utan cyklisterna som mänskliga sköldar, hade det antagligen korkat igen totalt utanför bilverkstäderna, med parkerade bilar till höger och vänster. Det ville man inte. Nu är cyklisternas ilskna plingande med ringklockorna garanten för någorlunda flyt och rörelse i den här trafiksylten.

3 thoughts on “Trafiksylt”

  1. Jag undrar dagligen om detta kan vara sant, dag efter dag händer samma sak och ingen ändring görs. Sopbergen bara växer i gårdarna, verkstäderna blir bara fler och vansinnes körningen på cykelbanan upprepas flera gånger i veckan. Ingen stadsplanera har någonsin besökt Ngbg? Jag förvånar mig över att din blogg som är väldigt omtalad inte skapade större intresse bland beslutsfattare. Kan den nya asfalten lösa problemet, kanske några höguppsatta tjänstemän tror det 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *